Image thumbnail

Vlasy ukážou informace o podmínkách v lůně

Stejně jako letokruhy u stromů mohou podle amerických vědců z University of Wisconsin-Madison i vlasy novorozenců poodhalit informace o prostředí, jemuž byli vystaveni v děloze. Je to poprvé, kdy vědci použili kojenecké vlasy ke zkoumání hormonálního prostředí, kterému byl plod … Celý příspěvek

Image thumbnail

Cassini je zřejmě svědkem zrodu měsíce Saturnu

Americká sonda Cassini, která od roku 2004 zkoumá Saturn a jeho měsíce, zřejmě zaznamenala vznik nového měsíce. Na fotografii, kterou pořídila loni 15. dubna, je vidět jasně patrný neobvyklý větší shluk v jeho prstencích. Část Saturnova prstence A (jeho vnější … Celý příspěvek

Až exploduje Betelgeuse…

Betelgeuse je druhá nejjasnější hvězda souhvězdí Orion. I pouhým okem lze rozeznat její oranžovou barvu. Jde o červeného veleobra spektrální třídy M1-2 IAB, který se nachází již v pokročilé fázi svého vývoje. S největší pravděpodobností již vyčerpal zásoby vodíku ve svém jádru … Celý příspěvek

Image thumbnail

Palivo do vojenských lodí dodá mořská voda

Americké námořnictvo řeší problém, jak snížit náklady na palivo do svých válečných lodí. Například raketové torpédoborce třídy Arleigh Burke, které jsou určeny především jako doprovod a ochrana svazů těžkých letadlových lodí, typicky spálí za hodinu 1 000 galonů (3 785,412 … Celý příspěvek

Kupa galaxií El Gordo je větší, než se myslelo

Gigantická kupa galaxií El Gordo (španělsky tlouštík) dostála svému jménu. Vědci na základě nových údajů z Hubbleova vesmírného dalekohledu zjistili, že je zhruba o 43 procent hmotnější, než se v minulosti odhadovalo na základě intenzity rentgenového záření a dynamických studií. … Celý příspěvek